lördag, oktober 05, 2013

Klassiskt science fiction tema i Maskinblod



Det tog ett litet tag att börja läsa antologin Maskinblod för jag hade en hel hög med böcker jag skulle läsa innan, men igår kväll läste jag första novellen som är Där staden dragit fram av Oskar Källner.

I science fiction genren finns ett antal tidlösa teman kring vad det innebär att vara människa och vad som är skillnaden mellan vi och "dom andra". Det är teman som för mig aldrig blir uttjatade och en av de anledningar varför jag älskar science fiction. Oskar behandlar de här temana på ett ypperligt sätt i sin novell. Novellen ger också nya insikter i frågeställningen. Lägger du sen till att novellen också är spännande så har du receptet på en läsupplevelse som du inte glömmer i första taget. Den här novellen skapar aptit för resten av novellerna så jag ser fram emot att fortsätta läsningen... :-)

Maskinblod är en antologi med svensk science fiction.
I 17 noveller serverar några av Sveriges främsta fantastikförfattare allt från nattsvarta framtidsvisioner och existentiell rymdaction till satir, skräck och humor.
Har du läst Maskinblod?
 

Inga kommentarer: