söndag, november 10, 2013

Novell eller roman?

Nu när Det är inte så lätt som du tror skickats till provtryck har jag äntligen fått tid att skriva på steampunk-novellen. Svårigheten jag drabbas av då är frågan om det är en novell eller en roman...

Jag har en hel värld i mitt huvud och med intressant problem. det som ställer till det är hur jag kan få det till en novell. det som skiljer en novellidé från en romanidé är (från mitt perspektiv):

  • Det måste vara ett begränsat antal personer i novellen
  • Det måste vara ett tillräckligt enkelt problem för att det ska kunna lösas (eller delvis lösas) under loppet av en novell
  • Det måste vara en begränsad mängd bakgrundsinfo som läsaren måste ha för att tillgodogöra sig novellen
Nu blir jag mer och mer övertygad om att min idé egentligen snarare är en romanidé än en novellidé. För att det ska bli något måste jag därför hitta ett sätt att avgränsa så att även om världen och grundproblemet är tillräckligt stor för en serie så kan jag ta ett delproblem som kan lösas i form av en novell. Inte helt lätt...

Hur gör du för att komma fram till om en idé är grund till en novell eller en roman?

2 kommentarer:

Astrid Ahlberg sa...

Varför måste det bli en novell? Skriver aldrig såna för dom tar slut för snabbt när man läser haha!

Eva Holmquist sa...

Den är till en antologi så det är därför... ;-)