lördag, juni 07, 2014

Läsa och recensera

Har just lyssnat på Fantastisk podd senaste avsnitt En fluga på väggen om recensioner (ett mycket bra avsnitt förresten) och det fick mig att fundera på det här med att läsa och recensera. Själv läser jag mycket och skriver också en hel del recensioner i olika sammanhang. Numera blir det mestadels på Goodreads och du kan hitta mina recensioner på Goodreads via min Goodreads sida. Sen eftersom jag skriver böcker själv är jag intresserad av hur andra uppfattar olika böcker och läser därför också recensioner av mina egna böcker och många recensioner av andra som läst samma bok som jag. Jag har noterat ett antal saker:

  1. Olika läsares uppfattning om en och samma bok varierar oerhört mycket. Läs exempelvis recensionerna av Jonas Gardells bok Torka aldrig tårar utan handskar på Litteraturmagazinet. Det är inte ovanligt med att en läsare tycker att boken är fantastisk medan en annan tycker att den är dålig, att en läsare tycker att det är utmärkt gestaltning medan en annan saknar gestaltningen helt och hållet...
  2. Olika läsare fastnar för olika saker i samma bok. Det var väldigt tydligt när det gäller recensionerna av min bok Förlora för att vinna där en läsare fastnar för kärlekshistorien, en annan för äventyret, en tredje för världsbygget, en fjärde för de politiska spörsmålen som finns invävda i historien, ...
  3. Olika läsares uppfattning om vad som är kvalitet i en bok varierar också väldigt mycket.
Det finns många olika faktorer som påverkar att det är på det här sättet, men sammanfattningsvis kan man säga att varje läsare tar med sin smak och sina erfarenheter in i läsningen. Varje bedömning av en bok blir därför högst personlig. Jag tror också att vi vid olika tillfällen i livet har behov av olika böcker. Många av de böcker som jag läste och älskade i gymnasiet är jag idag inte alls intresserad av. Det här gör att vi inte kan säga om en bok är bra eller dålig generellt. Vi kan bara säga om den är bra eller dålig för mig just nu och vad som gör att just jag uppskattar (eller inte uppskattar boken).

Det här är något som jag försöker ha med mig när jag skriver en recension för att den ska ge andra läsare en så bra bild som möjligt av om de kommer att gilla boken eller inte.

hur gör du när du skriver recensioner av böcker?

Inga kommentarer: