söndag, juni 22, 2014

Smakprov från Ödeland - Nyår igen

Här kommer nästa smakprov från novellerna i Ödeland. Den nionde novellen är en science fiction-novell, Nyår igen. Vill du förbeställa novellsamlingen kan du maila förlaget på order @ ordspiran.se. Kostnaden kommer att vara 25 kronor och formatet är .epub.

 ”Välkommen! Jag kan ta din kappa. Nu dröjer det inte länge innan 2014 anländer med en smäll.”
Hon ler när hon ser mig som om jag var hennes länge saknade vän. Ändå kan jag slå vad om att hon inte kommer ihåg mitt namn mer än vad jag kommer ihåg hennes. Det är det forcerade tonfallet som avslöjar henne. Om hon pratar tillräckligt mycket kommer jag inte att hinna avslöja henne. Snart dumpar hon mig i soffan med ett glas Chardonnay i handen bredvid någon annan främling lika uppklädd som jag och med ett leende fastklistrat i ansiktet.

Jag hatar nyårsafton. Känslan blir starkare för var sekund. Alltid ska jag gå på stora fester där jag inte känner en människa och låtsas att jag har roligt trots att jag hellre velat stanna hemma uppkrupen i soffan med en god bok. Jag vill inte vara här. Ändå låtsas jag lika friskt som alla andra. Det falska leendet lämnar inte mina läppar medan jag försiktigt smuttar på vinet. Det är gyllengult med en fruktig doft. Jag kan ana mig till persika och kanske aningen vanilj.

Inga kommentarer: