söndag, juli 20, 2014

Min och andras skrivprocess

Lyssnade på ett avsnitt av Fantastisk Podd där de talar om skrivprocessen. Det är kul och intressant att höra hur olika det är. Det gör mig ännu mer övertygad om att det inte finns ett rätt sätt utan bara olika sätt som passar olika författare olika bra... :-)

Det går att dela in olika författare kring hur mycket de planerar innan de börjar skriva. I ena ändan har du totalt utforskande och i andra änden där allt är planerat innan. De flesta hamnar någonstans på den skalan.

Som jag pratat om innan så ligger jag mer åt det utforskande hållet. Det innebär dock inte att jag inte vet något alls innan jag börjar skriva. Tvärtom vet jag en hel del om startpunkten för berättelsen. Hur världen ser ut där berättelsens utspelar sig, de viktigaste karaktärerna, karaktärernas problem och de situation de befinner sig i. Därifrån skriver jag på och utforskar vad det är för historia som jag behöver berätta. Det innebär att jag blir överraskad under skrivandets gång, men också när jag läser igenom första utkastet och upptäcker vad det egentligen är som berättelsen handlar om. Temat för berättelsen kommer nämligen från mitt undermedvetna så det är jag inte medveten om förrän då.

Andra författare som utforskar har istället väldigt bra koll på var deras berättelse ska sluta och sedan skriver de mot slutet. Det mest fascinerande är i vilket fall att du inte från texten sedan kan avgöra om författaren planerat i förväg eller om hen skrivit utforskande.

Tycker du att det är intressant att höra författare prata om sin skrivprocess?

Inga kommentarer: