tisdag, juli 03, 2007

Berättarröst

Har just läst klart en bok som jag tyckte var så tråkig och irriterande att läsa (nej, det är bäst att jag inte avslöjar vilken det är, någon annan kanske tycker att den är fantastisk) och naturligtvis har jag inte kunnat undvika att fundera över varför jag inte uppskattar boken. Det visade sig vara en irriterande allvetande berättare som gjorde boken hopplös. Berättarrösten är viktig! (och tack och lov har jag inte valt en allvetande berättarröst)
Det fick mig att fundera på hur medvetet författare väljer berättarröst när hela boken kan falla på fel val...

1 kommentar:

Cool like Plastic sa...

Intressant resonemang, och trevlig blogg, tack för att jag får läsa! Jag har själv problem med just berättarrösten. Har tidigare skrivit ur tredje person, men inser att jag inte kommer tillräckligt nära (för hp är lite av en hal ål för mig) så jag har äntligen tagit beslutet att skriva i jagform och jag har en stark känsla av att det kommer att göra det mycket lättare (och förhoppningsvis mycket bättre). Lycka till med ditt skrivande!