onsdag, april 01, 2009

Markera övergångar

Tänk vad fascinerande med uttryck som man snappar upp inom ett område och som man sedan upptäcker att man använder för att förklara saker inom helt andra områden.

Som det här med markera övergångar. Det är en term från dressyren där det i programmen är viktigt att markera övergångarna, t.ex. när du rider i arbetstrav och ska övergå till mellantrav. Den senaste tiden har jag upptäckt att jag använder uttrycket i helt andra sammanhang.

Som idag då vi diskuterade projektstyrning och då jag förklarade att det är viktigt att markera övergångarna när man övergår från en fas i arbetet till en annan. Då blir det tydligare om man håller tidplanen eller inte. Med en omarkerad övergång har tider en tendens till att släpa och det är först i slutet man inser hur sen man är.

För någon vecka sedan försökte jag förklara för en författare vad hon kunde göra för att förbättra sin text och då kom det också fram. Jag skrev då att hon skulle försöka markera övergångarna mellan kapitlen bättre. Som de bara gled de bara ut.

Så nu har ni också ett uttryck som kan användas till mycket. Inom vilka områden har ni tänkt markera övergångarna?

Inga kommentarer: