Hej!
Jag vet att Kalla kulor firar tioårsjubileum i år. Grattis! :-)
Hur kom det sig att ni startade förlaget för tio år sedan?
Kalla Kulor Förlag startades egentligen som en blandning mellan egenförläggeri och partyprojekt! När det visade sig att de förlag som erbjöd publicering av min debutroman ville ha merparten av intäkterna själva, samtidigt som de erbjöd mig väsentliga delar, givetvis oavlönade, av arbetet med marknadsföring och PR drog jag öronen åt mig och började studera marknaden närmare tillsammans med några kollegor i mediebranschen. Det vi såg gav oss lust att själva ge oss in i branschen och tanken var i förstone "blir det några pengar kvar efter det första projektet, kan vi väl ha en brakfest?". Nu visade det sig att våra strategier för den första boken var tillräckliga för att finansiera tio brakfester och tja, därmed blev vi kvar. Vi har givit ut ett 80-tal böcker, har många brakfester bakom oss och hoppeligen ännu fler framför oss.
Tja, brakfest är ingen dålig motivation… ;-)
När du själv tyckte att de erbjudanden du fick när det gällde din debutroman antar jag att Kalla kulors villkor ser annorlunda ut. Hur resonerar ni när det gäller att dela på intäkterna för boken och fördela arbetet med marknadsföring och PR mellan förlag och författare?
Absolut. När vi startade var det bara Piratförlaget som använde sig av modellen som Lasse Anrell faktiskt uppfann, nämligen att författare och förlag delar på vinsten. Standard var annars en royalty på 18-28% från första boken, vilket innebar att författare som inte kunde förutsättas sälja mer än 3000 ex aldrig blev utgivna. När det gäller fördelningen av arbetet har vi norpat något av det bästa av två världar. Bakgrunden är följande: Alla förlag måste hitta en nisch. Vår "nisch" är böcker med starka budskap, tydliga idéer - oavsett om det är (en allt mindre andel) skönlitteratur eller samhällsdebatterande böcker. När idéerna är tydliga och böckerna i hög grad bygger på författarens specialistkunskaper är det naturligt att författarna själva också deltar aktivt i bearbetningen av pressen och annat marknadsförande arbete. Sedan skiljer sig fallenhet och förmåga åt kraftigt mellan våra samarbetspartners. Några författare agerar helt passivt och litar på oss - med vårt goda minne - andra är oherrans aktiva och använder oss snarast för att få ytterligare tryck i ett redan framgångsrikt arbete. Vi behandlar inga efter mallen.
Då antar jag att det är viktigt med författare som är drivande även om hur drivna de är naturligtvis varierar. Med författare som är sämre på marknadsföring måste ni naturligtvis göra mer av arbetet. När det gäller att anställa en person på ett företag anser jag och många med mig att det är viktigare att hitta ”rätt” person än vilka formella meriter personen i fråga har. Om vi drar en parallell till att anta en författare till publicering och vi tänker oss att det kommer en författare till er med en oerhört stark idé och många tankar kring hur han eller hon vill marknadsföra sin bok, men som är sämre på att formulera sina idéer i skrift. Skulle ni då anta den personen för att han eller hon är ”rätt” för ert förlag och arbeta tillsammans med författaren för att manuskriptet ska bli tillräckligt bra? Eller är författaren och boken lika viktiga komponenter?
Mja, en kvistig fråga det där. Det kan faktiskt gå åt bägge håll. En författare som är helt hjälplös när det gäller marknadsföring och PR men har en stark story och ett bra språk antar vi gärna. Och en person som är superexpert på sitt ämne men inte kan skriva kan vi ju också hjälpa att finna en spökskrivare om ämnet är sådant att det passar oss. Men en person som så att säga "bara" har en idé och marknadsföringstankar.... då blir förstås personkemin och hur väl idén lirar med förlaget avgörande.
Jag tror att en viktig princip för oss är att i stort sett inte ha några principer. Allt är möjligt, tills det bevisas omöjligt.
Hmm, ett förlag med positiv livssyn… Uppmuntrande! ;-)
De riktigt bra idéerna vet ni naturligtvis inte att ni söker förrän de dyker upp, men om ni baserat på de tankar ni har idag funderar över vilka böcker ni ger ut om fem år. Vad tror ni att det är för typ av böcker och hur kommer de att marknadsföras?
*Gapskratt*
Fem år? Flera av de roligaste böckernas ämnen då är nog inte ens uppfunna nu. Jag menar, i år ger vi ut en bok om sociala medier och en specifikt om facebook.
Vi kommer säkert att ge ut ännu bättre skönlitteratur, fler intressanta artistbiografier och mycket samhällsdebatt. Jag har på känn att en betydande del av vår omsättning kommer att genereras via eBöcker av olika slag. Och marknadsföringstrenden - att det handlar mer och mer om små små signaler i en myriad av olika nätverk snarare än en gigantisk banderoll på sidan av Åhlénsvaruhuset - kommer att stärkas. Trots det tror jag att bästsäljerismen och utarmningen av boklådorna tyvärr är här för att stanna, vilket innebär en ytterligare koncentration av bokhandeln till näthandlare, färre fysiska boklådor och färre författare/titlar som säljer allt större delar av kakan. Möjligen kan det motverkas av fler nischade nätbokhandlare. Vi har ju själva en mängd ställen på nätet där du kan komma över våra böcker via Kalla Kulor Bokhandel tillsammans med Pocket Direkt. (jadå, du hittar den på vår hemsida också!)
Intressant att höra vad ni tror om framtiden! :-)
Det känns som om det händer mycket nu så jag är övertygad om att det blir många överraskningar framöver, vilket är otroligt spännande.
Det var jättekul att få en chans att prata med er. Jag har bara en fråga till innan vi avslutar.
Som jag sa i början av intervjun firar ni 10 årsjubileum och ni har en novelltävling för att fira det, se http://www.kallakulor.com/.
På vilka andra sätt kommer ni att fira under året? Kan ni avslöja några godbitar?
Nej, haha, det gäller att hålla sig informerad via hemsidan och, inte minst, Facebook och Twitter. Följ oss bortåt vägen!
Haha… Det ska jag!
Grattis till de tio åren och lycka till med de följande!
Tack för intervjun! :-)
6 kommentarer:
Vilken bra intervju, kul att läsa:)
Jättebra intervju!!!! SUper!
Tack! :-)
MvH Eva
Intressant intervju! Roligt att de bjuder så mycket på sig själva.
Kalla Kulor är ett härligt förlag! Fler borde vara som ni. Kämpa på.
Vilken härlig stämning det verkar vara på förlaget!
Skicka en kommentar