söndag, mars 06, 2011

Intervju Mattias Johnsson (författare hamnskiftarserien)

Hej Mattias!
Du skriver ungdomsfantasy och kom i höstas ut med andra delen av Agata Wäderby och hamnskiftarna Speglarnas herre. Hur kom det sig att du började skriva ungdomsfantasy?


Egentligen var det väl så att jag bestämde mig för att se om jag skulle kunna skriva en roman överhuvudtaget. När det väl var beslutat valde jag mellan en handfull olika koncept och valet föll på en idé som jag hade skissat ner efter en mardröm några år tidigare - dvs. hamnskiftarkonceptet. Att den färdiga produkten kan beskrivas som fantasy och som primärt riktad till ungdomar är nog att betrakta som sekundärt; valet styrdes mer av lust och inspiration än av en uttänkt idé om genre och målgrupp. Tror jag ...

Lite av ett lyckokast då med tanke på att du inte bara lyckades skriva en roman utan också fick den utgiven... :-)
Jag gillar själv att läsa ungdomsböcker med inriktning mot science fiction och fantasy och det blir ofta den typen av böcker jag skriver. Hur är det för din del? Läser du mycket ungdomsböcker själv?


Jag läser faktiskt väldigt lite och när det väl händer läser jag sällan färdigt den bok jag har påbörjat. Kanske är det en slags yrkesskada men oavsett orsak blir jag så himla skrivsugen när jag sjunker ner i läsfåtöljen att jag genast hoppar upp och sätter mig vid datorn eller skissblocket i stället. Det ska dock sägas att de fåtaliga böcker som verkligen fångar mig och får mig att glömma skrivsuget för en stund ofta är ungdomsböcker, gärna med någon form av fantastiska inslag.

Då låter det som om du är väldigt produktiv... ;-)
Skriver du i fler genrer eller är det främst ungdomsböcker?


Ja, hehe ... Jag är nog mer producent än konsument i alla fall. Vad gäller genrer och målgrupper är det framför allt fantastik (saga/fantasy/sf) för barn och unga som dyker upp på skärmen när jag skriver. Jag tycker om att arbeta med symbolik och metaforer och om man har den läggningen brukar man förpassas till de facken, oavsett hur man själv ser på sina berättelser. Men jag är inte kräsfingrad. Bland de koncept som jag för tillfället jobbar på finns även en relationsroman och en mjukkokt deckare, båda primärt lämpade för vuxna läsare. Personligen tror jag inte att man som författare måste vara särskilt medveten om sådant som genretillhörighet och eventuella läsares ålder - sådana etiketter kan man gott överlämna åt andra att klistra på respektive textstycke.

Jag tror att många författare oftast skriver om samma underliggande tema och sättet man har att utforska det temat gör att det uppfattas som en viss genre. Det klokaste är nog att koncentrera sig på att skriva berättelsen du har i huvudet. Genre och åldersgrupp får man fundera på när det är dags att marknadsföra boken, vilket leder till min nästa fråga. Behöver du tänka annorlunda när det gäller att marknadsföra en bok som är riktad till ungdomar än när det gäller vuxenböcker? Och hur har ni valt att marknadsföra hamnskiftarserien?

De delar av marknadsföringen som jag har inblick i har mest med själva "paketeringen" att göra (omslagsbild, baksidestext med mera) och där sker förstås en anpassning till den målgrupp som man har valt att satsa lite (eller mycket) extra på. I övrigt är Järnringen ett litet förlag med begränsade resurser så huvudfokus för marknadsföringen är nog att få så många (och så bra) recensioner som möjligt. För barn-/ungdomsböcker siktar man kanske primärt på andra media än när det gäller vuxenlitteratur, både vad gäller papperstidningar/tv och webben ... Eller, kanske inte ... Den verkliga utmaningen är ju att få butikerna att göra plats för böckerna i sina hyllor och de litar nog mest på etablerade tyckare i de stora dagstidningarna oavsett genre och målgrupp. Det är knepigt det där med marknadsföring. Jag är glad att det finns andra som är duktiga på den biten och som dessutom tycker att det är roligt att syssla med marknadsföring och sälj. :-)

Ja, det är tur att man som författare kan få hjälp av dem som kan de bitarna bättre... ;-)
När jag pratat med olika författare känns det som om alla har olika sätt att arbeta. Kan du kortfattat beskriva hur det går till när du skriver en bok från att du får första idén tills den är färdig att skickas till förlaget?


Nej, men långfattat. :-)

Jag börjar alltid med att bestämma vad boken ska handla om, vad den liksom ska säga till läsaren, oftast i form av ett huvudtema och ett eller två underteman. Därefter funderar jag på vilken sorts händelser/scener som behövs för att utveckla och uttrycka dessa teman samtidigt som jag försöker bestämma mig för vilken form av dramatisk struktur berättelsen ska följa (hur dynamisk den ska vara, hur många spänningstoppar/vändningar den ska innehålla etc.). Funderationerna kan pågå ganska länge innan jag sätter mig ner och skissar fram en kapitelstruktur, där varje kapitel innehåller 2-3 scener som alla är relaterade till något eller ett par av bokens teman och som sorteras utifrån den dramatiska struktur jag har valt.

Kapitelstrukturen vilar och knådas försiktigt under några veckor innan jag ger mig i kast med nästa steg - nämligen att skriva en kortversion av boken där varje kapitel formuleras på cirka en halv A4. I detta skede får jag en tydlig indikation på hur berättelsen hänger ihop och hur händelseutvecklingen interagerar med karaktärerna. Vanligtvis skickar jag iväg kortromanen till några av mina vänner för att få lite nya perspektiv på projektet och (om inte annat) försäkra mig om att jag är på rätt väg.

Själva skrivandet gör jag alltid från start till mål, men rörelsen framåt är mer lik en tango än ett sprinterlopp. Jag skriver kapitel 1 och bearbetar det några vändor innan jag går vidare; jag skriver kapitel 2, läser kapitel 1 och 2 och bearbetar båda; jag skriver kapitel 3, läser 1-3 och bearbetar dem ... Och så vidare. När hela härligheten ligger framför mig blir det någon månads vila innan jag och ett par lektörer/vänner får glädjen att premiärläsa - en alltid lika underbar och förskräckande upplevelse. Eget grubblande och diskussioner med lektörerna ligger till grund för de bearbetningsvändor som avslutar processen. Det gäller att slipa på temanas utveckling/uttryck, karaktärernas personlighetsutveckling, den dramatiska strukturens flöde och inte minst på språket.

När jag känner att jag inte kan komma längre på egen hand är det dags att skicka in den till förlaget för korrektur och en redaktörs granskande blick.

Intressant... :-)
Du har med andra ord en oerhört detaljerad outline som grund för din berättelse. Planerar du din värld lika detaljerat innan du börjar skriva eller växer den fram successivt`?


Mja, det beror på vad jag skriver. När det gäller hamnskiftarserien är de fantastiska inslagen av en utpräglat metaforisk/symbolisk karaktär, så där kan lite vad som helst hända. Handlingen och dess underliggande teman kommer i första rummet och världen modelleras för att uttrycka dessa så väl som möjligt.

I andra fall spelar världen och framför allt dess sociala strukturer en mer framträdande roll och då är det förstås oerhört viktigt att ha koll på det mesta (relationer mellan och inom släkter/ätter, relationernas historiska utveckling och inte minst huvudpersonernas kopplingar till världen i stort). Men det handlar aldrig om någon detaljplanering, snarare om att fastställa ett antal grundläggande principer för den sociala ordningen i respektive värld. I det avseendet har jag förstås stor nytta av min bakgrund som beteendevetare men även som rollspelskonstruktör - rollspelsvärldar är ofta oerhört rika och (på sina egna villkor) realistiska.

Låter spännande!
Börjar bli dags att avrunda intervjun så jag har bara en fråga till. När får vi se tredje boken i hamnskiftarserien?


Ja du, det vet jag inte riktigt ... Boken (som med stor sannolikhet kommer att heta STORMSTEG) är alldeles snart mogen för att gå till korrekturläsning så i det avseendet är den i princip färdig. Men sedan är det ju upp till förlaget att bestämma när det är dags att trycka den och öppna för försäljning. Min gissning är att det senare kommer att inträffa efter sommaren, kanske i slutet av augusti. Du får helt enkelt hålla ett öga på min hamnskiftarblogg - där kommer jag att offentliggöra lanseringsdatumet så snart det är fastställt. :-)

Det ska jag… :-)
Tack för intervjun!
Jag hoppas att jag får återkomma vid ett senare tillfälle och ställa de frågor vi inte hann med.
Lycka till med dina böcker!

Inga kommentarer: