söndag, maj 08, 2011

Hur mycket beskrivning av karaktärer bör jag ha med?

Jag tycker att det är en svår avvägning hur mycket beskrivning av karaktärerna som bör vara med i en berättelse. Oftast blir det att jag har en beskrivning när du först stöter på dem (ställer ibland till det när jag då stryker första scenen i boken) och sedan bara ha med någon liten detalj. Spontant känns det tröttsamt att beskriva dem om och om igen, men jag misstänker att det beror på att jag vet hur de ser ut och ser dem framför mig. Läsaren har troligtvis inte alls samma tydliga bild av personen i fråga. Så jag borde nog ha med mer än vad jag har.

För tillfället lyfter jag ut de olika beskrivningar som finns av personerna i en personlista. Dels för att se att de hänger ihop, men också för att skapa en mer heltäckande beskrivning av personen som jag sedan kan plocka detaljer från. övningen har fått mig att inse att jag beskriver miljöer betydligt mer än vad jag beskriver personer. Antagligen eftersom miljöerna är nya på ett helt annat sätt.

Hur gör ni för att ge läsaren en tydlig bild av personerna?

Inga kommentarer: