onsdag, maj 18, 2011

Karaktärsutveckling

I en bra bok ska en person utvecklas från början av berättelsen till slutet. Om ingen utvecklas känns personerna platta och ointressanta (i alla fall är det vad jag hört... ;-) )
En viss utveckling sker nästan automatiskt i första draften (som jag flödesskriver) för den följer sig naturligt av situationen personen i fråga sätts i och vad som händer. Däremot kan den behöva betonas mer i andra draften. Det jag gjort nu (efter outline och en del andra punkter) är att jag gjort en karaktärsutveckling för huvudpersonen i FFAV. Det innebär att jag skrivit ner starten, dvs hur är hon från början, och slutet, dvs hur hon blivit på slutet, och sedan listat steg för steg från början till slut vilka händelser som påverkar henne och hur hon påverkas och i de fall där jag inte tycker det framkommer tillräckligt tydligt i första draften hur det visas för läsaren. Karaktärsutvecklingen (som är klar... jippii! :-) ger sedan upphov till ett antal ändringar i första draften. Jag kommer nog göra det här för fler personer, men Soi var viktigast att få till.

Hur gör ni?
Gör ni karaktärsutveckling för era huvudpersoner?
ps. Karaktärsutveckling är min personliga översättning av det engelska uttrycket character arc

Inga kommentarer: