onsdag, juni 01, 2011

Vinnaren av kämpa för sin dröm...

Insåg att jag missat att publicera vinnaren av Desirées novelltävling som jag var jury i (Lugn vinnaren vet och alla som finns på 1av3 vet... ;-) )

Vinnaren av Kämpa för sin dröm blev Havets lockelse av Elisabeth Ivarsson! :-)

Desirées motivering:
- Att kämpa för sin dröm är ingen lek. Det vet Jazmin. Hon har längtat, rymt hemifrån, tjatat. Dessutom hade hon försökt lära sig allt om fiske. Och när dagen kom var hon redo. När möjligheten låg framför henne ryckte hon in. Redo att slåss mot vädrets makter och för sin dröm. Det här handlar om Jazmin, men också om alla andra som hoppas och längtar. Men det behövs mer än hopp. Det visste Jazmin - vet du?

Min motivering:
- Havets lockelse är inte bara en novell som gör mig glad och får mig att tro på möjligheten att få sina drömmar uppfyllda. Det är också en novell som pekar på vad som krävs för att lyckas. Du måste skaffa dig kunskaperna för att lyckas på samma sätt som Jazmin tar reda på allt hon kan om fiske och sälja fiskarna. Du måste också vägra att ge upp trots att andra motarbetar dig på samma sätt som Jazmin vägrar ge upp trots att alla säger till henne att en chica inte kan bli fiskare. Och slutligen du måste göra något på samma sätt som Jazmin tar tag i situationen och räddar fiskarna när stormen är på väg. Utan någon av dessa nyckelkomponenter hade hon aldrig lyckats uppfylla sin dröm.



Vinnarnovellen och omdömena hittar ni här.

det är en mycket bra novell så gå in och läs! :-)

Inga kommentarer: