lördag, juli 23, 2011

Skriva första draft

Som jag har berättat många gånger innan skriver jag första draften utan att ha en outline eller något liknande. Jag har utvecklat idén, karaktärerna och världen tillräckligt mycket för att förstå den situation som de befinner sig i när berättelsen börjar. Jag har en känsla för vart berättelsen vill ta vägen, men inget färdigt slut. Det jag gör när jag skriver första draft är därför att jag utforskar berättelsen...

När jag börjar dagens skrivande fokuserar jag därför på berättelsen och den situation som karaktärerna just nu befinner sig i och skriver från magen i ett flöde. Jag går inte tillbaka och ändrar något som är skrivet tidigare. Är det något som jag kommer på att jag vill ändra eller som jag kommer underfund med skriver jag upp det i filen med information om berättelsen. Det tar jag tag i efter att första draft är skriven. Inser jag t.ex. att huvudpersonen är tjugo år och inte fyrtio skriver jag upp det i bakgrundsinformationen och fortsätter att skriva som om huvudpersonen alltid varit tjugo år. Ofta överraskas jag av det som händer i texten. Det är som om jag omedvetet vet mycket mer än vad jag vet medvetet. Det är en av de största anledningarna till att jag väljer att skriva på det här sättet (och jag är inte ensam... ;-) )

Många som skriver utifrån en outline påpekar att om de inte gör det kommer berättelsen inte i mål och håller inte ihop. Jag har insett att även utan outline så hänger berättelsen ihop och det finns inga stora hål. Det är som om berättelsen finns inom mig och jag behöver bara finna den. Däremot är inte första draft färdig även om du faktiskt kan läsa den med relativt stor behållning.

Hur gör ni när ni skriver första draft? Utgår ni från en outline eller kör ni bara på för att upptäcka berättelsen under tiden elelr gör ni en kombination?

Inga kommentarer: