måndag, januari 23, 2012

Döda flickors dans – ännu bättre än Glashuset!


Jag hade höga förväntningar på Döda flickors dans eftersom jag tyckte väldigt mycket om ettan i serien, d.v.s Glashuset. Höga förväntningar brukar betyda tt det är hög risk att bli besviken, men inte den här gången. Glashuset är en mycket bra bok. Döda flickors dans är ännu bättre!

Döda flickors dans handlar om Claire som i Glashuset kom till Morganville för att studera. Tillsammans med sina vänner Eve, Shane och Michael lyckades hon överleva sin första strid mot vampyrerna. I den här boken har Shanes pappa kommit till stan och inlett en blodig vendetta mot vampyrerna som får stora konsekvenser för dem alla.

Döda flickors dans har ett högt tempo och är så spännande att jag läste ut boken på två kvällar. Det är härligt med en bok där hjältinnan inte är ett offer. Claire sitter inte och väntar på att andra ska lösa hennes problem. Hon gör vad hon kan för att lösa dem själv. Karaktärerna i boken har fel och brister, men har också sidor som gör att jag som läsare får sympati för dem. Även de onda har skäl för vad de gör som jag kan förstå även om jag inte gillar deras metoder. Det kanske låter konstigt om en bok som innehåller både vampyrer och spöken, men Döda flickors dans känns verklighetstrogen.

Sammanfattningsvis rekommenderar jag verkligen Döda flickors dans. Läs den! Den är ruggigt bra.

Förlagets boksida

Boken på bokus

Författarens hemsida


Inga kommentarer: