måndag, februari 06, 2012

Läs de ickesynliga!

Jag känner till Fredrik Härén sedan tidigare på grund av hans Idébok som är kombinerad bok/anteckningsbok framtagen för att främja kreativiteten och uppmuntra till att fler idéer tas tillvara. (Mycket bra bok inom parentes... :-) ) Därför nappade jag snabbt åt mig hans De ickesynliga på biblioteket när jag fick syn på den. Det är en spännande bok som jag absolut vill uppmuntra dig att läsa!

Jag har sett flera försök att genrebestämma den åt olika håll. Det är definitivt en fantastisk berättelse, men författaren lyckas med konststycket att göra att handlingen är möjliga även i den här världen. Det finns trots allt mycket som vi inte kan se och ett folk som är osynligt för våra ögon är teoretiskt möjligt. Det var alltså inte svårt att leva sig in i den värld som han byggde upp. Dessutom finns det många intressanta tankar och idéer i berättelsen utan att han faller ner i träsket av predikningar. Det blir ett djup i berättelsen som känns spännande. Om idéerna inte intresserar just dig kan du faktiskt strunta i dem och läsa berättelsen som en renodlad spänningsroman också. För oss som finner dem intressanta ger de en extra dimension åt berättelsen.

Jag gillar också karaktärerna som är tillräckligt tecknade för att de ska kännas verkliga och handlingen är spännande. Dessutom gillade jag sättet att skifta mellan mänskliga berättare och ickesynliga berättare. Det är relativt korta kapitel och det var alltför lätt att övertyga sig om att bara läsa ett kapitel till... ;-) Kort sagt väntar jag ivrigt på nästa berättelse av Fredrik Härén. Om du inte redan gjort det så läs de ickesynliga. Du kommer inte att ångra det.

De ickesynliga på bokus

Författarens sida

Knuff recension

Inga kommentarer: