tisdag, mars 27, 2012

Läsa om böcker

Vi hade en intressant diskussion på fikarasten idag. Det visade sig att vissa läser böcker bara en gång. Efter det kunde de ge bort eller sälja boken utan att fundera nämnvärt på det. Andra (däribland jag) läser däremot om böcker gång på gång och att skänka bort böckerna är ungefär som att skänka bort en del av sig själv.

Det ena är naturligtvis inte mer fel än det andra, men det fick mig att fundera på varför jag läser vissa böcker om och om igen. Jag vet ju vad som ska hända så det beror ju inte på det. Det gäller inte heller alla böcker och är inte heller samma böcker vid olika tidpunkter. Jag läste t.ex. under en period väldigt mycket av John Steinbeck. Slukade det mesta och läste också om dem hur många gånger som helst. Nu har jag inte läst något av honom på 20 år. Likaså haade jag en period jag läste PG Wodehouse och läste nog varje bok minst tio gånger. Agatha Christie är å andra sidan en författare som jag läst och läst om ända sedan jag första gången läste en bok (för över trettio år sedan) och ända tills idag. En senare favorit som jag just nu läser om alla hennes böcker är Jennifer Crusie.

Så om jag tittar på de böcker som jag läser så oerhört många gånger under perioder så sträcker det sig från nobelpristagare till deckarförfattare till ungdomsboksförfattare och inom de flesta genrer. Verkar med andra ord inte vara genrebundet. Jag tror att det är gemensamma med dem är att när jag läser dem träder jag in i en annan värld och det är en värld där jag av olika skäl vill vara. Det kan vara stämningen, känslan den väcker hos mig, karaktärerma eller något annat. Däremot har det ingen betydelse att jag vet vad som händer. Inte ens i decklare... ;-)

Så läser du om böcker? Vad tror du är skälet till att du läser om böcker?

Inga kommentarer: