lördag, mars 24, 2012

Svar på frågor

Det är otroligt att så många är positiva till att svara på dumma frågor från författare...   ;-)
Alla de gånger som jag vänt mig till en person med frågor har jag fått väldigt bra och utförliga svar.

Nu senast har jag fått kontakt med en forskare som forskar kring planetsystem utanför runt andra stjärnor och ställde frågor om planeten som personerna i Kedjor kommer till i andra delen. Det var en lång lista med frågor och jag fick riktigt bra och utförliga svar tillbaka. Bland annat lärde jag mig följande:
Planeten kretsar kring Alpha Centauri A som är den starkaste stjärnan i ett binärt system. Det finns inga större planeter typ Jupiter/Saturnus/Uranus... Däremot kan det finnas planeter motsvarande jordens storlek. Alpha Centauri A är ungfär 10% mer massiv än Solen, och dess "beboeliga zon" bör därför ligga lite längre bort från stjärnan än vad den gör i vårt solsystem - ca 20-25% längre bort (~1.25AU). På detta avstånd så kommer därmed närmsta stjärna att se ungefär lika ljusstark ut som solen gör för oss.

När jag vänder mig till någon som jag inte känner brukar jag:
  • Presentera mig
  • Beskriva projektet som jag arbetar med
  • Fråga om de är villiga att svara på frågor kring sitt specialområde
Var gång har jag fått ja och det har gett mig ovärderlig information.

Tack alla ni som ställer upp och svarar på frågor!   :-)

Hur gör du när du tar kontakt med någon som du inte känner för att få svar på frågor?

Inga kommentarer: