torsdag, juli 05, 2012

Köp, läs, låna på bibliotek, eller ge bort uppmanar Hanna Lans!

Nu är det många recensioner på kort tid... :-)
Hanna Lans har recenserat Kedjor känns bara när du rör dig. Du hittar hela recensionen här.

Hon skriver:
Även om boken är mer inriktad till yngre vuxna än mig (ehum ...) så tycker jag att även mogna människor som jag själv (hjälp, nu känner jag mig uråldrig) kan läsa den med behållning.

"Kedjor ..." handlar om ett samhälle i förändring. Vi kommer in i handlingen när förändringens vindar redan har börjat blåsa. Det råder smygdiktatur på skeppet Diligentia, något alla inte är medvetna om. Vi får följa Lola och Pellas i deras vardagsbestyr, men även Lolas bästa väninna Mela, som är den som funderar mest över orättvisorna.

Första halvan av boken tänkte jag att det hade varit än mer intressant att läsa boken om könsrollerna varit ombytta. För att dra SF-genren lite hårdare och samhällskritiken ett extra varv. Men sedan förstod jag att det inte hade passat alls med slutet. (Och nu kanske jag avslöjade för mycket?)

"Kedjor ..." är välskriven och Eva har ett lättläst språk. Hennes beskrivningar av rymdskeppet gör att jag befinner mig på plats med huvudpersonerna och riktigt känner hur jag trycker på olika dolda knappar och åker upp och ner i en viss hiss. Välgestaltat alltså!

Köp, läs, låna på bibliotek, eller ge bort till de unga vuxna du har i din närhet!


Om du tänkt köpa boken och ännu inte hunnit så kan du få tag på den på bokus, adlibris och via förlagets webbshop.

Inga kommentarer: