söndag, juli 01, 2012

Som någon annan bäddar - Intressant bok

Jag har läst Hanna Lans bok Som någon annan bäddar som handlar om hur en svensk kvinna blir kär i amerikansk man och flyttar till USA och vad som händer när äktenskapet inte håller. Handlingen ska jag inte gå in på i detalj, eftersom jag vill undvika att spoila boken om du ännu inte läst den. det kan räcka med att tala om att den baseras på verkliga händelser och delvis handlar om de juridiska komplikationer som blir när två människor från olika länder har barn ihop.

Jag sträckläste boken (för mig att det tog två dagar innan jag läst ut den och då är den på 371 sidor). Spänningen var med andra ord hög hela tiden och jag var nyfiken på hur det skulle gå. den är skriven på ett litet annorlunda sätt där Kvinnan och Mannen studeras utifrån och skeende/beteende analyseras under berättelsens gång. Det gör att du inte befinner dig i berättarens skor utan det  blir snarare som att lyssna på Kvinnans bearbetning av vad som hänt. Det känns med andra ord ganska mycket som inre monolog, men i efterhand. Normalt sätt föredrar jag att vara betydligt närmare berättaren, men det här sättet att berätta funkar mycket bra för just den här berättelsen. du får en metadiskussion om händelserna samtidigt som du får händelserna. Det ger en annan dimension.

Förutom då att handla om ett individuellt öde så vad handlar den om mer? Jo, den handlar också om hur du trots att du är en självständig och medveten ung kvinna ändå kan hamna i ett destruktivt förhållande. Skillnaden sker så gradvis att varje steg inte känns som så mycket att bråka om, men trenden är oroväckande. Ungefär som grodan i vattnet på spisen inte hoppar ut förrän det är försent, eftersom vattnet värms så gradvis. Det andra handlar om vikten av familj och vänner som stöttar när det behövs. Och slutligen handlar det också om vikten att inte döma alla efter hur en person uppför sig. Det finns med andra ord en hel del av värde att ta med sig från boken och har du inte läst den så tycker jag att du ska göra det. Den är lättläst och som sagt var intressant hela vägen.

Den finns på bokus, adlibris och många bibliotek.

Knuff recension finns här.

Inga kommentarer: