måndag, augusti 20, 2012

Låna e-bok på bibliotek

Igår lånade jag för första gången en e-bok från biblioteket. Det var inte helt enkelt. Min tanke vara tt ladda ner den och lägga den på mobilen, men där fick jag tji. Det verkar som om du är tvungen att ladda ner den på den enhet där du tänkt läsa. En smula klumpigt tyckte jag. Sedan när den började ladda ner så kunde jag inte heller spara ner den utan den öppnades istället i Adobe Digital Edition (vet inte vad som skulle hänt om jag inte haft den installerad). Nästa krångel var att jag tvungen var tvungen att ackreditera enheten och för att kunna göära det måste jag skaffa ett Adobe ID. Nu har jag iallafall det så i fortsättningen går det förhoppningsvis smidigare.

Eftersom jag inte kunde lägga över den på mobilen fick jag läsa på datorn. SOm tur är har jag en bärbar så det fungerade även om jag egentligen tänkt att läsa på mobilen. Är lite klumpigt att sitta med en dator i sängen. Annars så fungerar det än så länge rätt bra. Jag återkommer med en rapport när jag läst ut boken...   :-)

Tyvärr går det ännu inte att låna Kedjor känns bara när du rör dig som e-bok på biblioteket (däremot går det på vissa bibliotek att låna den som pocket och övriga kan du alltid ge inköpsförslag). För att den ska finnas där krävs avtal med elib. De har monopol på biblioteken. Det är på gång, men ännu inte klart. Köpa boken går däremot utmärkt via flera kanaler bl.a. bokus, förlaget och iTunes.

Har du testat e-böcker? Har du lånat någon från biblioteket? Hur tyckte du isåfall att det fungerade?

2 kommentarer:

Monica O Kolkman sa...

Hej Eva!
Det borde gå att läsa även på telefonen (jag läser på min iphone ibland, men helst på min ereader).
Mer info här http://www.elib.se/library/faq.asp?lib=31#fraga_14

Eva Holmquist sa...

Tack Monica! :-)
Nu lyckades jag få till det (till glädje för maken som inte gillade ljudet av knapptryckningarna när jag läste på datorn)
Tack för länken! Den kan säkert fler ha användning av
/Eva