tisdag, oktober 16, 2012

Anders Blixt om liv på andra planeter


Kan du berätta lite om dig själv och din bakgrund? 

Jag heter Anders Blixt och är en medelålders rollspelskonstruktör, teknikskribent och science fiction-författare som lever ett vanligt familjeliv med fru och barn i en Stockholmsförort. Jag var naturvetare på gymnasiet och samhällsvetare på universitet. Redan vid åtta års ålder började jag läsa science fiction - "En världsomsegling under havet" av Jules Verne och "Rymdkadetten" av Robert Heinlein -- och sedan dess har jag varit SF-entusiast.

Vad är det som gör att du är intresserad av liv på andra planeter?

Jag är en nyfiken person som hela tiden vill veta mer om kosmos. Vår hemvärld är fantastisk och jag hoppas att andra världar ska rymma liv som är lika fantastiskt fast på helt andra sätt.

Tror du att det finns liv på andra planeter?

Jag är övertygad om att det finns liv på andra världar. När jag var ung trodde astronomerna att stjärnor med planeter var sällsynta. Numera vet de att läget är tvärtom, att det finns ett gigantiskt antal planeter runt andra solar och eftersom liv faktiskt har utvecklats här bör det ha uppstått på andra ställen. Vem vet - kanske finns det främmande mikroskopiska organismer så nära som på Mars eller Jupitermånen Europa.

Hur vanligt tror du att det är?

Jag vill inte göra någon bedömning om hur vanligt liv på andra världar är. Wikipedia-artikeln om "Drake Equation" visar på svårigheterna med sådana kalkyler är. Men jag är optimist.

Hur tror du att liv på andra planeter kan se ut?

Liv på andra världar bör rimligtvis se väldigt främmande ut, eftersom det har utvecklats under andra förutsättningar än här. Vissa grundläggande detaljer kanske är snarlika, som ben för förflyttning och ögon för syn, eftersom mekanik och optik fungerar på samma sätt överallt i universum. Men jag övertygad om att vi kommer att bli överraskade den dag mänskliga vetenskapsmän observerar utomjordiskt liv för första gången.
Anders blogg The Dream Forge

Är du också intresserad av tankarna kring liv på andra planeter? Om du vill berätta om vad du tycker så hör av dig. :-) 

Inga kommentarer: