lördag, oktober 26, 2013

Bokhandlare måste utnyttja sina styrkor


Hade boksignering idag och diverse diskussioner fick mig att fundera på hur bokhandlare borde agera för att stå sig i konkurrensen...

Bokhandlare måste idag konkurrera med både nätbokhandlare och vanliga affärer som också säljer böcker förutom alla andra bokhandlare. Det känns ibland som om bokhandlarna möter konkurrensen genom att likrikta butikerna. Problemet är bara att på det sättet kan de möjligen få en del stordriftsfördelar, men de utnyttjar inte sina styrkor.

Som du säkert märkt älskar jag böcker och den upplevelse som jag får när jag läser. Det gör att jag är väldigt förtjust i att besöka en bokhandel bara för att gå runt och titta på böckerna och se om jag hittar någon ny spännande bok. Problemet för mig är att om jag är ute efter en specifik bok så hittar jag den oftast inte i bokhandeln och måste jag beställa boken gör jag det hellre via nätet så jag får hem den direkt.

En bokhandlares styrka är den fysiska närvaron. Det gör att du lättare kan titta runt och hitta någon bok som du blir intresserad av. Du kan också få tips om böcker om du t.ex. ska köpa en bok som present. Du kan också upplevelser på plats, t.ex. träffa författare, höra någon föreläsare eller vara med på någon annan typ av aktivitet.

För att verkligen konkurrera borde bokhandlarna utnyttja sina styrkor. Det innebär att gå ifrån likriktningen och nischa sig istället. Genom ett tydligare fokus kan du lagerföra böckerna inom din nisch, du vet mer om vad som händer och kan därför råda dina kunder bättre om nya spännande böcker och det blir lättare att anordna aktiviteter som lockar just din målgrupp. Helst ska dina bokhandel vara så bra att jag gladeligen åker till en annan stad för att besöka den.

Vad tror du om vad som krävs för att bokhandlarna ska konkurrera effektivt? Handlar det om att nischa sig eller ska de göra något annat? Vad tycker du?

2 kommentarer:

Astrid Ahlberg sa...

Att skapa sig en egen nisch är säkert smart, jämför SF-bokhandeln i Gamla Stan (Stockholm). Jättestor med rätt många besökare tror jag (har bara varit där 2 gånger haha).

Eva Holmquist sa...

Ja, jag tror att de tänker alldeles rätt där... :-)
Jag skulle vilja se fler bokhandlare som tog steget att nischa sig inom olika områden. Det tror jag vore bra för oss kunder också...