torsdag, januari 02, 2014

Evas bästa skrivtips hos Amy

Amy Lagerman har intervjuat mig om mitt skrivande på sin blogg. Du hittar hela intervjun här.

Några utdrag från intervjun:
När har du tid att skriva?
– Jag brukar försöka skriva direkt efter att jag kommer hem från jobbet, men ibland blir det senare på kvällen. Skrivprocessen i korta drag är att jag först får en idé som väcker mitt intresse. Därefter utvecklar jag den genom att fundera kring idén, ställa frågor till mig själv och samla fakta. Snart dyker ett antal personer upp – om inte personerna i sig är idén – som får den att växa ännu mer. Jag börjar fundera över situationen personerna befinner sig i och hur världen ser ut.
– När jag känner att karaktärer, situationen och världen är tillräckliga börjar jag skriva ett första utkast. Det försöker jag skriva varje dag tills berättelsen är klar, utan att redigera. Efter det får den vila. När tillräckligt lång tid har gått läser jag igenom hela texten och går igenom scen för scen medan jag försöker se vad berättelsen egentligen handlar om. Därefter redigerar jag tills jag är nöjd.
– När jag känner mig nöjd får några provläsare läsa, sedan redigerar jag igen, skickar tillbaka till provläsare och redigerar tills jag känner att berättelsen håller. Därefter återstår en slutläsare, ytterligare en redigering, ett antal korrekturläsningar och sedan är texten klar. Det absolut roligaste är att utveckla idén och att skriva första utkastet. Redigeringen är mer arbete och inte lika lustbetonat. Det svåraste är att avgöra när berättelsen är tillräckligt bra.
...
Vilka är dina bästa skrivtips?– Skriv varje dag, även om det bara blir en enda mening, när du jobbar med utkastet. Då har du hela tiden berättelsen med dig och orden flödar fram. Skriv på utan att redigera. Det som behöver fixas gör du senare, i redigeringsfasen. Låt berättelsen vila innan du börjar redigera så ser du berättelsen med nya ögon och kan lättare avgöra vad som behöver göras.
Vilken bok läser du själv just nu?
– 1Q84 av Haruki Murakami. Jag tycker att den är bra och intressant så här långt. En tänkvärd mening är ”Time itself was uniform in composition, but once consumed, it took on a deformed shape.”

Inga kommentarer: