lördag, april 19, 2014

Drakjägarens flicka - Spännande saga


Den senaste tiden har jag haft ett flertal böcker som varit så spännande att jag inte kunnat sluta läsa... :-)
En av dem är Drakjägarens flicka av Jakkin Wiss. Jag har tidigare läst hans (tillsammans med Toby Johansson) bok Benjamin som jag tyckte väldigt mycket om. Den här är snäppet bättre. Den känns mer genomarbetad. Drakjägarens flicka passar för flera olika åldrar. Den kan fungera som högläsningsbok från lågstadieåldern och när du orkar läsa en längre bok själv fungerar den lika bra för äldre barn. Även för oss barnsliga vuxna fungerar den bra... ;-)

Huvudpersonen är Ann, en sjuårig flicka som längtat efter äventyren hela sitt liv. Jag tycker att det är positivt med en flicka som huvudperson som är både modig och proaktiv. Det finns alldeles för många böcker med tjejer som måste räddas hela tiden. Det är befriande när de tillåts vara starka. Samtidigt är Ann ingen robot utan hon blir både rädd och ledsen. Överhuvudtaget känns personerna trovärdiga och deras agerande känns också verkligt. Min största favorit är naturligtvis Toby som är en härlig figur som jag hoppas få se mycket mer av... :-)

Jag ser fram emot nästa bok i serien! :-)

Inga kommentarer: