fredag, juni 20, 2014

Smakprov från Ödeland - Glöm inte

Här kommer nästa smakprov från novellerna i Ödeland. Den sjunde novellen är en fantasy-novell, Glöm inte. Vill du förbeställa novellsamlingen kan du maila förlaget på order @ ordspiran.se. Kostnaden kommer att vara 25 kronor och formatet är .epub.

Jag var ute och plockade blåbär med mormor när jag gick rakt på huset. Det var nästan dolt av all växtlighet och mormor som plockade för fullt bara hundra meter från där jag stod kunde inte se det. Jag tog ett steg in på vad som måste ha varit en grusgång en gång i tiden. Nu var den helt överväxt av stora grästuvor och mängder av kirskål. Det hade nog varit en vacker trädgård.
Jag kunde se fläderbuskar stora som träd, blommande flox och astrar, en gammal träsoffa som måste ha varit vitmålad innan färgen flagnade och lavar täckte den. Huset var gult med vita knutar även om mycket av färgen hade försvunnit. Fönstren hade någon satt igen med plywood. Räcket som ledde upp till dörren var rostigt, men stentrappan var fortfarande hel.

Jag kastade en blick bort mot mormor, men hon syntes inte. Antagligen var hon fullt sysselsatt med att plocka vinterns hela förråd av blåbär. Dörren stod på glänt. Hur såg det ut inomhus? Förfallna hus hade alltid lockat och här verkade ingen varit på år och dag. Med några snabba steg var jag uppe och steg in. Golvet var inte slätt som jag väntat utan rullade undan och jag stöp handlöst.

Inga kommentarer: