tisdag, augusti 12, 2014

Varför ska inte kvinnor gilla science fiction?


På lunchen idag fick jag frågan om jag gillar Star Trek. Javisst, svarade jag och då fick jag svaret:
Jag brukar inte fråga kvinnor om de gillar Star Trek, men du skriver ju science fiction. Annars är det väl få kvinnor som gillar science fiction.
Jag känner många kvinnor som gillar science fiction och det finns många kvinnliga författare av science fiction för den delen också, men det är inte första gången jag mötts av kommentarer som går ut på att kvinnor inte förväntas gilla science fiction. Det tycker jag är märkligt. Varför ska inte kvinnor gilla science fiction?

Själv har jag läst science fiction sen jag började att läsa och har alltid älskat de filosofiska spörsmål som belyses i genren. Science fiction har en förmåga att få i alla fall mig att fundera en extra gång på hur allt fungerar i vardagen. Frågor som ofta behandlas i science fiction är exempelvis:

  • Vad innebär det att vara människa?
  • Vem och/eller vad har ett värde?
  • Hur påverkar ett samhälle oss som individer?
  • Vilka konsekvenser kan viss teknologi få för människan?
Är inte ovanstående frågor lika relevanta för kvinnor? Är bilden av att kvinnor inte gillar science fiction någon gammal kvarleva som inte har med verkligheten att göra?

Vad tror du? Varför ska inte kvinnor gilla science fiction?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har inte en susning om varför kvinnor inte skulle gilla science fiction. Jag är kvinna (tror jag i alla fall) och jag gillar science fiction. Kanske är det så att många förknippar sience fiction med teknik, och teknik har ju av tradition förknippats med män. Bara en gissning.
// Madde

Eva Holmquist sa...

Du har kanske rätt... Konstigt är det iallafall...
Kram Eva