torsdag, mars 19, 2009

En reva i tyget 11

’Det här hade hänt i februari’, tänkte Anna. Nu var det början på juli. Peters besök kunde inte vara anledningen till att Miranda ringde. Hon satt tyst och väntade.
”Jag har försökt undvika att tänka på honom”, sa Miranda till sist. ”Ändå har det hela tiden legat i bakhuvudet. Alla frågor har dykt upp med jämna mellanrum även om jag försökt ignorera dem. Om han älskade mig skulle han inte bara ha gett sig iväg igen resonerade jag. Gästrummet har jag undvikit. Det har stått som jag lämnade det när jag gick för att öppna.”
Miranda drack upp det sista i kaffemuggen och reste sig.
”Idag tänkte jag att jag skulle ta tag i det. Röja ut allt i garderoben och kunna gå vidare. Första dagen på semestern passar ju bra till sånt.”
Miranda log självironiskt.
”Om du bara bestämmer dig så försvinner problemen. Det är väl likt mig, eller hur? Men jag hittade något. Kom med så ska jag visa dig.”

* * *

Utdrag ur En reva i tyget (säljs via http://www.vulkan.se/). De kommande veckorna kommer ni att få lite följetong från boken. Välkomna med kommentarer!

Inga kommentarer: