tisdag, augusti 02, 2011

Antal perspektiv

Det här med att välja antal perspektiv i en berättelse blir viktigare och viktigare för mig. Jag har upptäckt hur mycket det styr hur berättelsen blir och därför lägger jag ner mer och mer möda på att välja från vilka perspektiv och från hur många perspektiv jag har. I min andra bok En reva i tyget blev det de perspektiv som kändes naturligt att berätta från och jag tänkte inte så mycket på det. I min tredje bok Kedjor känns bara när du rör dig berättade jag historien från ett ganska stort antal perspektiv och en av de åtgärder jag gjorde efter att jag haft en lektör att läsa och kommentera var att dra ner antal perspektiv, tydliggöra från vilket perspektiv historien berättades från och bara byta perspektiv mellan scener (den version som ligger på Kapitel1 är gjord efter att lektören tittade på det och med de ändringar jag gjorde efter det). Efter den boken har jag blivit mycket mer medveten om det här med perspektiv och har också jobbat mycket med det.

I nästföljande bok (Den slutliga lösningen) valde jag att ha bara två perspektiv Lewis och Mr Falcon och hela historien berättas från något av de perspektiven (i vissa fall får vi se en händelse från bådas perspektiv, men naturligtvis inte samtidigt... ;-) ). Den senast (Förlora för att vinna) som fn är ute hos förstaläsare berättas hela berättelsen i jagform från Sophies perspektiv, vilket stämde med den typen av bok.

Nu när jag påbörjat nästa bok har jag funderat en hel del på antal perspektiv och vilka personers röster som jag vill ha med. Det är en helt annan typ av bok än Förlora för att vinna så här kommer jag att ha flera perspektiv. I nuläget lutar jag åt tre, men det kan bli någon ytterligare.

Hur gör ni när ni väljer perpektiv (antal och vilka)? Blir det som det blir eller är det ett medvetet val? Hur resonerar ni när ni bestämmer perpektiv? Vilka faktorer påverkar valet?

Inga kommentarer: