torsdag, december 15, 2011

Vill du läsa Kedjor känns bara när du rör dig?


Lola bor tillsammans med sin familj och sina vänner på ett rymdskepp på väg till Proxima Centauri. När hennes far bestämmer att hon ska gifta sig med Tammas trots att hon älskar Pellas inser Lola att hon måste kämpa för vad hon vill. Samtidigt upptäcker Pellas att rymdskeppet de bor på inte är en gud som alla tror. Trots alla varningar vägrar han att hålla tyst med upptäckten. När sedan Mela, hennes väninna, vill att alla ska kunna bli kapten blir konflikterna alltför stora för att gömmas undan.
Det blir en snårig väg till lyckan för Lola och hennes vänner.
Kedjor känns bara när du rör dig är en berättelse som handlar om kampen att få göra vad du själv vill och inte vad andra bestämmer åt dig. Den utspelar sig i ett slutet samhälle där inget oliktänkande tillåts, men där olika individer börjar kämpa för det som de tycker är rätt. Vi får följa en grupp ungdomar från det tillfälle då det första motståndet börjar visa sig tills deras liv förändrats för alltid.

Skulle du vara intresserad av att läsa "Kedjor känns bara när du rör dig" baserat på ovanstående beskrivning och framsida? Rösta i högerkolumnen och ge gärna kommentarer i kommentarsfältet.

Tack för hjälpen! :-)

6 kommentarer:

Madde-mamman sa...

Har redan läst den, så då finns det väl bara ett svar ;-)

Andrea sa...

Jag tycker den låter intressant! Som baksidestext kunde du gott skippa hela sista stycket, det förtar faktiskt lite av mitt intresse, som om jag får veta lite för mycket. Sedan är jag lite förvirrad, är Pellas man eller kvinna? Först står det att HAN vägrar hålla tyst om sin upptäckt, varpå nästa mening börjar "När sedan Mela, HENNES väninna"...

tereseh sa...

Om det här var baksidetexten så skulle jag läsa första sidan. Om det skulle vara i samma stil som det här så skulle jag antagligen inte läsa den. Jag har ingen aning vem Lola är, inte heller Tammas eller Pellas eller Mela så jag vet inte varför jag skulle bry mig om dem tillräckligt för att läsa en hel bok om dem. Vad gör Lola så speciell? Var är spänningen? Jag förstår att det kommer uppstå spänning när oliktänkande inte uppskattas, men jag vill "se det med egna ögon", inte höra det berättas.
Det jag vill få fram är att jag inte fångas av berättandet. Handlingen låter intressant, men de två styckena låter mer som en bokresencion där man bara på några få rader ska skriva kort vad boken handlar om. Jag skulle blanda ihop de båda styckena och fokusera mera på huvudpersonen, var bor hon, vad händer henne? vad har hon att förlora? vad står på spel?
Hoppas det hjälpte åtminstone lite. :)

Eva Holmquist sa...

Tack för era kommentarer! :-)
Jättebra att få veta vad ni tycker. Själv blir man ju lite hemmablind efter ett tag... :-)
Kram

Michael Andersson sa...

Jag tycker inte man ska förvänta sig att få någon djupare inblick i persongalleriet på baksidetexten som tereseh skriver. Dock är de frösta sidorna i boken viktiga för att fånga intresset. Har själv läst flera böcker med samma eller liknande miljö/tema. Senaste var den här och det skulle vara kul att läsa en ifrån ett annat perspektiv.

Eva Holmquist sa...

Den låter spännande Michael! :-)
Ska kolla upp den.
Tack för tipset!