fredag, maj 11, 2012

Läsvärd science fiction

Har just läst klart Berättelsen är världens språk av Ursula K Le Guin. Tyvärr verkar den vara slutsåld på förlaget, men jag tror att den finns på många bibliotek.

Boken är läsvärd och mycket intressant. Tempot är lugnt och eftertänksamt. Du får tid att reflektera över de funderingar som boken väcker. På samma sätt som min bok Förlora för att vinna handlar den om en kvinna som skickas till en främmande planet. I Ursulas bok är hon en observatör och hon bär med sig sin historia in i uppdraget. Jag tänker inte gå in på detaljer i handlingen för jag vill inte förstöra den för dig som vill läsa den utan bara uppmana dig som gillar science fiction och/eller filosofi/historia/samhällskunskap att läsa den. Den är mycket läsvärd!

Knuff recensioner

2 kommentarer:

Monika sa...

Vad lustigt. Jag hade precis med Ursula K Le Guin i en tematrio. Jag som inte hört något alls om henne på många år och nu blev det två gånger på en vecka :)

Eva Holmquist sa...

Det är märkligt att man ofta hör om samma sak massor av gånger... :-)