onsdag, mars 20, 2013

Öka spänning genom att dra ihop händelser eller öka intensiteten i redan existerande scener

Håller på att redigera Jag är visst normal efter provläsarnas kommentarer för att göra den ytterligare ett snäpp bättre. En av de sakerna som jag ska åtgärda är att jag ska öka spänningen i de första kapitlena. Jag har kommit fram till att jag kan göra det på två alternativa sätt.

Det första sättet är att dra ihop händelserna så att de kommer tätare och på sä sätt få spänningen att öka tidigare. Fördelen är att det blir mer spännande, eftersom problemen ökar snabbare. Nackdelen är att du minskar jag också etableringsfasen och det finns en risk i att det blir alltför förvirrande för läsaren.

Det andra sättet är att öka spänningen i de existerande scenerna, t.ex. genom att tydliggöra de faror han befinner sig i och vila längre i hotsituationerna. Fördelen är att du lär känna huvudpersonen och världen bättre samtidigt som spänningen som finns där dras upp. Nackdelen är att det tar längre tid innan problemen ökar och då kanske inte spänningen blir tillräckligt hög.

För tillfället velar jag fram och tillbaka för vilket sätt jag föredrar. Hur jag löser just den här frågan påverkar strukturen såpass mycket att jag behöver reda ut den innan jag lägger ner alltför mycket arbete på annat.

Vilket av ovanstående sätt föredrar du? Ser du ett tredje sätt?

2 kommentarer:

Unknown sa...

Min erfarenhet är att om det tar för lång tid innan spänningen kommer, så måste man verkligen vilja läsa boken. Måste det vara varken eller? Kan du ha med båda sätten? Det vill säga, dra ihop några scener i början, men inte för många, skapa en paus, och sen intensifieras nästa scen?

Eva Holmquist sa...

Låter som en bra idé... :-)
Tack för tipset!
Kram Eva