torsdag, maj 09, 2013

Karaktär som jag gillar

Jag deltar i Undrentides tävling där du kan vinna en bok. Man skulle där välja en favoritfantasyvarelse med en kort motivering. Det fick mig att fundera på vad som gör att jag gillar en karaktär. Det jag kom fram till var bl.a. följande:
  • Han/hon vill något, dvs har ett mål
  • Han/hon ger inte upp utan kämpar för att göra det som är rätt även om det verkar omöjligt
  • Han/hon agerar och försöker åstadkomma något
  • Jag kan relatera till han/hon och förstå hur de resonerar även om jag själv inte skulle ha gjort likadant under samma omständigheter
  • Han/hon utvecklas under berättelsens gång
  • Han/hon är inte perfekt utan har fel och brister som alla andra
De flesta karaktärer jag gillar uppfyller alla ovanstående punkter. Vad är det som gör att du gillar en karaktär?

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Vilken bra fråga? För mig har det stor betydelse vilka värderingar och handlingar en karaktär står för.

Eva Holmquist sa...

Intressant Elisabeth! :-)
Spelar det någon roll om värderingarna stämmer med dina egna eller räcker det att de är konsekventa?
Kram Eva