fredag, november 01, 2013

Är det lättare eller svårare att skriva fantastik för ungdomar?

När jag var uppe på Fantastika så deltog jag i en panel som diskuterade ungdomsböcker inom fantasy och science fiction. Det var väldigt kul och vi hade intressanta diskussioner både innan panelen och under panelen. En av frågorna som vi diskuterade var om det var lättare eller svårare att skriva fantastik (fantasy/ science fiction) för ungdomar. Inte en helt lätt fråga att svara på... ;-)

En fundering som dök upp i samband med den diskussionen var det här med förväntningar och förutfattade meningar. Ibland upplever jag att vissa personer har väldigt precisa förväntningar som t.ex.:
  • En fantasy ska likna Sagan om ringen och måste inkludera alver, dvärgar och en vandring för att uppnå ett visst mål
  • En science fiction ska var rymdskepp med häftiga vapen och en militärisk organisation
  • ...
Det här kan jag tycka är en smula synd för det gör att det är lätt att bli missnöjd när då boken inte passar den mall som man satt upp för sig själv. Varje genre innehåller så mycket mer än de standardmallar som kan sättas upp. Det blir idag också vanligare och vanligare att författare skriver tvärs över genregränser. Många av de böckerna är fantastiska! :-)

Vad tycker du? Ska böcker följa vissa mallar eller kan de vara utformade hur som helst?

2 kommentarer:

Astrid Ahlberg sa...

Frågan känns lite retorisk. Urtrist om alla böcker följer mallar. Det är ju det udda och överraskande som är intressant. Själv är jag tex utled på polisdeckare för närvarande. Tar en lång paus...

Eva Holmquist sa...

Ja, det tycker jag också. Mallar är inte kul... ;-)