måndag, juni 16, 2014

Smakprov från Ödeland - Fotspår i snön

Här kommer nästa smakprov från novellerna i Ödeland. Den tredje novellen är en deckarnovell som tidigare varit publicerad i DAST Magazine, Fotspår i snön. Vill du förbeställa novellsamlingen kan du maila förlaget på order @ ordspiran.se. Kostnaden kommer att vara 25 kronor och formatet är .epub.

Stugan låg tyst bakom mig när jag stängde dörren om släktingarna och tog ett steg ut i den rena vita snön utanför. Ja, inte helt ren. Det fanns ett halvt översnöat fotspår som ledde bort genom den snötyngda trädgården och in i skogen nedanför. Jag drog ett djupt andetag. Det var skönt att andas ren klar luft istället för den rökiga av outtalade förebråelser nedtyngda dimman inomhus.
Jag hade vetat att det var ett misstag redan när jag tackade ja till min systers gammaldags familjejul. Vi kom inte överens i vanliga fall. Ännu mindre här där vi var instängda i en stuga som var så liten att jag fick sova på soffan i gillestugan. Det hade inte gjort saken bättre att snön hade gjort det omöjligt att ta sig härifrån. Annars hade jag aldrig stannat till annandagen. Frågan var hur lång tid det skulle ta innan de plogade den lilla skogsvägen som ledde hit. 
En till spännande sak som kommer framöver är en tävling. den kommer efter midsommarhelgen... ;-)

Inga kommentarer: